Hur är det att ha iller?

Jag fick den frågan innan. Kan säga såhär att man har aldrig en tråkig dag när man har iller, så fort de är vakna så skrattar man åt deras upptåg. De är hysteriskt roliga när de leker med varandra, jag rekommenderar inte att ha en ensam iller faktiskt. Dock så är det heller inte så bra att köpa två samtidigt tycker jag inte för man ska hinna lära känna var och en först. Köper man dessutom en valp så krävs det en hel del uppfostran oftast. Man får alltid räkna med att en iller bits i början och det kan kräva massor med träning innan de blir bitfria. Jag har haft tur med mina, de bet mig aldrig som valpar.
Sen krävs det också massor av lådträning för att de inte ska bajsa på golvet. De är i princip alltid nödiga när de vaknar, och då bör det finans en låda nära till hands.
En iller bajsar nästan alltid i hörn, och det behövs oftast flera lådor i varje rum de vistas i. Sätt en nära deras sovställe iallafall. Om de väljer andra hörn mot där ni ställt lådorna, så flytta lådorna dit istället.
Tar man ut en iller så bör man ha den i sele med koppel annars sticker de. Finns visserligen en del som vågar släppa dem lösa men risken att jaktinstinkten och nyfiken ska ta över känns överhängande så därför skulle jag inte våga.
Bor man i hus kan man ha en utebur till dem att vistas i stundvis om dagarna. Det är enligt lag förbjudet att hålla iller i bur mindre än 5m2, har man 5m2 så får man ha 1-5 illrar i den buren. Sen krävs det 1m2 extra per iller man har, alltså 6 illrar 6m2, 7 illrar 7m2 osv...men jag skulle aldrig rekommendera att ha illern instängd i bur även om den följde lagen (undantaget utomhusbur för lek) därför att det är ett husdjur och ska hållas som hund eller katt anser jag.

En iller hos uppfödare kostar ca 3000 kr och då är den chippad, vaccinerad och har stamtavla. Stamtavlan är viktig så att man ser vad illern härstammar ifrån. Inom all avel tycker jag det är ens ansvar att se till att man vet vad man avlar på och har man ingen stamtavla så vet man helt enkelt inte vad man avlar på.
Sedan ska illern vaccineras en gång om året mot valpsjuka.

Det är viktigt att ha illern försäkrad, det kostar strax över 500 kr om året och skulel det hända något så är försäkringen guld värd.

Ja kort och gott, det krävs mest av dig som ägare i början när du skaffar iller, när den väl är uppfostad så kan du förhoppningsvis koppla av lite :)

För den som vill veta mer så finns det ett forum med mycket info om man letar lite http://www.iller.ifokus.se/

Kommentarer
Postat av: Eelin

Haha... Jodu jag tänkte på det där du skrev om att man helst inte ska ha ensamiller. Haha.. Jag gör vad jag kan för att Myran inte ska vara ensam, fast hon vill annat som du vet ;)

2008-07-26 @ 23:34:47
Postat av: Marina

Jaaa det vet jag ju :) haha menade inte så allvarligt. Var mest menat till de som skaffar iller första gången att illern kommer behöva en kompis så småningom :) Skrev ju att det är bäst att vänta lite och inte skaffa två samtidigt för man ska lära känna sin iller först :) Finns givetvis de som bara har en iller och att det går jättebra också, alal illrar gillar inte andra illrar eller att de inte är i lika stort behov av en kompis. Men Musimon sprang efter oss konstant o ville ha uppmärksamhet så där märkte man verkligen att han kände sig ensam.

2008-07-27 @ 13:01:10
URL: http://illerliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0